30 Octubre 2023 - Blog
A PalletCat som especialistes en la distribució i el transport de mercaderia paletitzada. Per això, desenvoluparem en aquest article les principals contribucions del sector de la logística inversa.
Abans d'explicar les bases d'aquest procés, a mode introductori, expliquem en què consisteixen les fases. Es tracta d'una etapa, dins de la cadena de subministrament, en què un producte concret torna des del punt de venda fins al fabricant, amb els objectius de recuperar-lo, reparar-lo, reciclar-lo o eliminar-lo.
La rellevància, des del punt de vista operatiu, és enorme. A empreses com, per exemple, Inditex, la logística inversa té un impacte molt gran, a causa del nombre de productes que poden arribar a ser tornats. Per aquest motiu, heu de disposar d'un sistema ben definit per gestionar correctament les devolucions. Tant és així que aquesta empresa, per seguir amb el mateix exemple, ja cobra als seus clients per les devolucions en fer compres en línia.
Tornar un producte és part de la logística inversa i suposa una pràctica molt comuna. Les empreses es veuen obligades a establir una política de devolucions clara i concreta per als seus clients, a fi d'una transparència més gran. Els clients han de tenir clara quina és la política de devolució perquè es puguin tornar els productes de manera correcta i en els terminis previstos. Per això, a la web es pot informar d'aquest procés amb tota mena de detalls; i, a la botiga física, el client pot ser informat d'aquest aspecte de manera breu.
El procediment que s'implanti ha de contenir aspectes com ara: els passos que cal seguir per sol·licitar una devolució, la informació que cal proporcionar i els terminis per fer-ho. També és important que els clients sàpiguen que els productes han d'estar en les mateixes condicions que es van lliurar, sobretot pel que fa a mantenir l'embalatge original.
A PalletCat som una empresa de transport paletitzat de referència i, a més, la logística inversa és una de les nostres activitats principals.
El sistema de seguiment dels productes tornats resulta clau per garantir un bon sistema operatiu. Aquest sistema ha de servir per fer un control i una verificació de tots els productes que s'han de tornar al punt d'origen. D'aquesta manera, es pot conèixer a quin punt concret i estat es troben les mercaderies. La finalitat passa per aconseguir un registre de les devolucions. La majoria de les empreses utilitza aquests sistemes per detectar tendències i millorar els recursos que empra per a aquest objectiu.
D'altra banda, ens agradaria destacar que un programari de seguiment també possibilita identificar patrons i conductes, sempre per millorar els processos logístics de l'empresa.
A PalletCat comptem amb un sistema de seguiment de transport paletatitzat que és tota una referència al sector, ja que ens permet fer un seguiment exhaustiu de tota la mercaderia. El nostre sistema digital facilita recollir i etiquetar els palets i disposar d"un informe amb els mapes de recollides i l'evolució de les expedicions.
Al costat de la devolució de productes, també cal inspeccionar-los i classificar-los. La inspecció permet a l'empresa prendre decisions sobre què s'ha de fer, és a dir, si es poden reutilitzar o reparar; o, per contra, cal rebutjar-los. Cal tenir en compte que, quan són molts els productes que s'han tornat, l'avaluació adquireix molta importància; atès que, en major o menor mesura, pot impactar als resultats de la companyia.
Els resultats d'aquestes avaluacions permetran classificar millor els productes, tant a la part logística com a la digital. Reutilitzar els palets també pot reforçar la política de responsabilitat social corporativa, és a dir, s'aposta per un procés més ecològic.