18 Maig 2023 - Blog
Els KPIs en logística són indicadors clau que permeten mesurar l'exercici de qualsevol tipus de procés logístic. D'aquesta manera, es poden eliminar possibles errors i conèixer probabilitats que facilitin la presa de decisions. Per això, en aquest article t'explicarem tot el que cal saber per treure'ls el màxim partit.
Aquests indicadors de negoci en logística són de vital importància per mesurar i entendre el rendiment que està donant cadascun dels processos al teu negoci. A través de l'anàlisi de dades logístiques, entendràs tots els errors que es produeixen a través del flux. Així mateix, et permetrà prendre decisions per reduir costos i augmentar la rendibilitat de tota la cadena logística sense cap mena de problema.
Els KPI estan centrats en totes les activitats que duu a terme la teva empresa, des del proveïment de la mercaderia fins a la distribució i el transport que es dugui a terme. Si analitzem tots els processos empresarials que fa una companyia, segurament els de la part logística siguin alguns dels més complicats de monitoritzar. Això és perquè són presents des de la producció del producte fins a la localització geogràfica i el transport i distribució.
Els KPI logístics, addicionalment, compleixen una doble funció. D'una banda, mesuren el resultat d'algun test o acció concreta que hagis pogut fer. En aquest sentit, podràs entendre si és una cosa que has d'implementar a llarg termini o si no té cap mena de profit. De l'altra, és una eina molt útil per fer una auditoria de la teva situació actual, identificant tant les teves fortaleses com les debilitats.
La següent etapa que cal abordar és seleccionar aquelles mètriques més rellevants per al teu negoci. Per això, caldrà que identifiquis el procés del teu negoci que vols analitzar juntament amb l'objectiu que tens al cap. A més, serà important que recol·lectis tota la informació quantitativa que puguis fer servir per a la teva anàlisi.
Posteriorment, un cop posada en marxa l'acció determinada, podreu començar a monitoritzar totes les variables que intervinguin. Controlant l'indicador determinat, i comparant-lo amb l'històric que tingui la teva companyia, tindràs a la teva disposició les dades necessàries per prendre decisions. És important que tots els KPI que utilitzeu en logística estiguin alineats amb l'estratègia global de la vostra companyia.
Per això, a continuació, desgranarem els KPI més comuns que pots trobar en logística. La primera etapa és el proveïment, i el seu objectiu és agrupar tot allò que necessites en el procés de producció. El cost de les compres o errors produïts durant la facturació són algunes mètriques rellevants. Seguint amb l'inventari, és fonamental que et centris en la rotació de les matèries primeres i dels productes finals.
En la distribució i el transport, no has de perdre de vista aspectes com l'espai del magatzem que utilitzes per a l'estoc, el cost mitjà per transportar les mercaderies o quin és el nivell de càrrega mínima requerit perquè les teves operacions siguin rendibles.
Finalment, la gestió de comandes és l'etapa final de la cadena logística. En aquest apartat, alguns dels KPI més importants que has de prendre en consideració són el cost mitjà i el temps que triga des que es rep una comanda al magatzem fins que es lliura.
Un cop ja has implementat els teus KPIs amb èxit és de vital importància que els puguis interpretar correctament. És recomanable que els llegeixis diverses vegades perquè la interpretació que duguis a terme no sigui errònia. En aquest sentit, et recomanem tenir diversos canals mesurant les mateixes mètriques per poder verificar-ho.
Aquestes dades han de servir-te per identificar àrees de millora que et puguin servir o per reduir costos, o bé ampliar-ne el marge. Per exemple, al transport paletitzat pots haver implementat diverses estratègies de gestió d'estoc o de repartiment de les comandes. A partir de les dades que puguis veure a cadascuna pots concloure la que és més efectiva per a tu.
Com a conclusió, els KPIs en logística són de vital importància per poder rendibilitzar tota la cadena a llarg temps, reduir costos i augmentar la rendibilitat. En aquest sentit, a més de saber-los planificar i analitzar, també és primordial l'ús de la tecnologia especialitzada.